Coaching w organizacji
„Powiedz mi – to zapomnę,
Naucz mnie – to może zapamiętam,
Zaangażuj mnie – to się nauczę.”
– Benjamin Franklin
Theodore Roszak o coachingu napisał tak: Spotykamy się jako nieznajomi, każdy niesie w sobie tajemnicę. Nie odgadnę kim jesteś, może nigdy Cię nie poznam. Ufam jednak, że jesteś kimś, kogo sam stworzyłeś, że posiadasz piękno i głębię. Składam Ci więc obietnicę: nie narzucę Ci żadnej maski ale zaproszę, abyś stał się sobą bez lęku i wstydu. Otworzę dla Ciebie miejsce w świecie i pomogę je wypełnić autentycznym powołaniem. Będę Ci wierny tak długo, jak długo będzie trwać Twoje poszukiwanie.
Czym jest coaching?
Istotą coachingu jest wspieranie klienta w określeniu oraz osiąganiu celów życiowych i zawodowych bez dawania mu gotowych rozwiązań. Relacja coachingowa opiera się na założeniu, że w Klient posiada potencjał i zasoby, które wystarczy wydobyć. Coach nie doradza, nie ocenia, a wyłącznie towarzyszy klientowi w procesie rozwoju. Dzięki zastosowaniu neutralnych pytań, odpowiedniej struktury oraz zróżnicowanych narzędzi, pomaga Klientowi spojrzeć na przepracowywany temat z różnych perspektyw oraz odkryć możliwości, których dotychczas sobie nie uświadamiał.
W okresie trwania procesu coachingowego Klient poszerza swoją świadomość, odnajduje nowe możliwości i rozwiązania.
Dla kogo coaching w firmie/organizacji?
Zakłady pracy coraz częściej sięgają po coaching, jako narzędzie wsparcia swoich pracowników. Sesje coachingowe dedykowane są:
- kierownikom/menadżerom działów– jako wsparcie, między innymi, w podejmowaniu kluczowych decyzji, planowaniu rozwoju, projektowaniu zmian, zarządzaniu zespołami, ustalaniu priorytetów, zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.
- pracownikom każdego szczebla – jako proces wspomagania rozwoju zasobów ludzkich, planowania ścieżki kariery, podnoszenia wydajności, wyznaczania priorytetów itp.
- zespołom – jako wsparcie w procesie wprowadzania zmian, wdrażania nowych projektów, modyfikacji sposoby pracy, rozwiązywania konfliktów.
Jak wygląda praca coacha w organizacji?
Coach zewnętrzny pracuje na zlecenie firmy/organizacji (sponsora). Prowadzi sesje coachingowe z pracownikiem tejże firmy, pracując nad jego osobistymi celami, najczęściej w kontekście celów organizacji ustalonych ze sponsorem.
- Pierwszym krokiem jest spotkanie coacha ze sponsorem (przedstawicielem firmy zlecającej przeprowadzenie procesu coachingowego), w celu ustalenia zasad współpracy.
- O ilości i częstotliwości, a także miejscu spotkań, decyduje Sponsor. Zaleca się, aby sesje odbywały się w dwutygodniowym odstępie czasowym. Dobrze, jeśli w ustalaniu szczegółów współpracy, uczestniczy pracownik, który będzie brał udział w procesie coachingowym.
- Po ustaleniu szczegółów współpracy podpisywana jest umowa.
- Każda sesja coachingowa rozpoczyna się ustaleniem celu na sesje, nad którym chce pracować klient, a jej dalszy przebieg bazuje na zadawaniu pytań (coach) i formułowaniu odpowiedzi (klient), Podczas spotkania wykorzystywane są różnorodne narzędzia oraz techniki pobudzające wyobraźnię i podświadomość Klienta.
- Podczas sesji coach nie doradza, nie sugeruje rozwiązań, nie ocenia.
- Wszystko co omawia się na sesji jest poufne.
- Po zakończeniu procesu coachingowego, coach przedkłada sponsorowi ogólne sprawozdanie z przeprowadzonych spotkań, nie zagłębiając się w tematykę spotkań, z uwagi na poufność procesu.
Korzyści płynące z coachingu w organizacji.
Głównymi korzyściami z przeprowadzenia procesu coachingowego są:
- wzrost samoświadomości i wydajności uczestnika, które bezpośrednio przekładają się na efektywność jego pracy, a co za tym idzie pozytywnie wpływają na rozwój całej organizacji,
- przyspieszenie procesu podejmowania decyzji oraz wzrost przekonania o skuteczności i słuszności swoich działań, co przekłada się na jakość realizacji wyznaczonych celów,
- wzrost motywacji, wpływającej na poziom zaangażowania w realizację zleconych zadań,
- zdolność do autorefleksji, wyciągania wniosków z niepowodzeń oraz zmiana negatywnych nawyków i przyzwyczajeń,
- osiąganie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym, zapobiegającej wypaleniu zawodowemu, narastającej frustracji i zmniejszającej poziom stresu.